Nøgleperson: Man kan ikke vide det hele selv
Som nøgleperson i et jobcenter vil man helst ramme rigtigt i første omgang, når man møder en udfordret borger. Derfor ringede ergonomisk rådgiver Karina Gerdes Roos fra Jobcenter Vejen til Castberggård Job- og Udviklingscenter, da hun mødte en borger med støj-udfordringer.
- Som nøgleperson skal man vide en masse, men man kan ikke vide det hele, og så er man nødt til at have fat i dem, der ved noget.
Det var en af de eftertanker, Karina Gerdes Roos tog med sig tilbage til sit job som ergonomisk rådgiver og nøgleperson i Jobcenter Vejen efter at have deltaget i en af Castberggård Job- og Udviklingscenters uddannelsesdage i efteråret 2020.
Da hun i foråret 2021 mødte en borger, som på grund af hjernerystelse var blevet udfordret på hørelsen i forhold til støj på arbejdspladsen, valgte hun derfor at tage kontakt til Castberggård Job- og Udviklingscenter.
Karina Gerdes Roos tøvede dog lidt, før hun ringede op, for hun var usikker på, om det krævede en henvisning. Heldigvis tog hun chancen.
- Det var meget positivt. Jeg kom hurtigt igennem og fik Castberggårds hørekonsulent Joakim Fruerlund i røret. Vi drøftede mulighederne ud fra borgerens udfordringer og Joakims erfaring, og blev i løbet af samtalen enige om nogle særlige høretelefoner.
Glad for det konkrete råd
Borgeren fik bevilget høretelefonerne og Karina Gerdes Roos opfordrede hende samtidig til selv at søge råd og vejledning hos Castberggård Job- og Udviklingscenter.
- Det var rigtig fint at kunne give hende den oplysning. Når man som den pågældende borger er vant til at bestride et vigtigt job, vil hun formentlig sætte pris på at snakke med en, der er ekspert på det område, hvor hun er udfordret.
For Karina Gerdes Roos var det meget tilfredsstillende, at hun via Castberggård hurtigt fandt frem til den rette løsning for borgeren.
- Jeg vidste, at der var forskellige muligheder, men var i tvivl om, hvor det var bedst at starte, og man vil jo gerne ramme rigtigt i første omgang – både af hensyn til borgeren og jobcenterets økonomi.
Næste gang Karina Gerdes Roos møder en borger, der har problemer med hørelsen, vil hun derfor ikke tøve med igen at tage kontakt til Castberggård Job- og Udviklingscenter.
- Jeg var glad for det konkrete råd fra hørekonsulent Joakim Fruerlund, så næste gang jeg står i noget, hvor jeg er i tvivl, ved jeg, hvem jeg skal ringe til.
Vil du vide mere om Castberggårds uddannelsesdage og muligheden for skræddersyede oplæg? Så læs mere her.
Drop image here or click to upload